سرفصل ها و سایر توضیحات:

سرفصل مطالب

کسب و کار بیمه یا بیمه گری با کلیه فعالیت های اقتصادی دیگر اعم از تولیدی و صنعتی و خدماتی، مانند شرکت های خودروسازی و یا مواد غذائی و یا شرکت های هواپیمایی و فعالیت های دیگر خدماتی تفاوت های اساسی دارد. این تفاوتها حتی در مقایسه با سایر موسسات مالی نیز وجود دارد. البته اگرچه بنا به ذات فعالیت های مالی شباهت های بین فعالیت های بیمه ای با دیگر موسسات مالی وجود دارد. اما بیمه گری در مقایسه با موسسات مالی دیگر نیز تفاوت های اساسی دارد.

این تفاوت ها کدامند و یا چه ویژگی های اساسی در ذات فعالیت های بیمه گری وجود دارد که باعث این تفاوت ها می گردد؟

این تفاوت ها چه تاثیری بر ثبت حساب ها و یا استانداردهای حسابداری و حسابرسی می گذارند؟

این تفاوت ها چگونه در صورت های مالی منعکس می گردند؟

تحلیل گران مالی باید چگونه این تفاوت ها را در تحلیل ها و ارزیابی های مالی شرکت های بیمه در نظر بگیرند؟

اولین تفاوت اساسی بیمه گری با سایر رشته فعالیت های اقتصادی دیگر فروش محصوالت احتمالی است. به عبارتی تعداد بی شماری از خریداران محصوالت بیمه ای هیچ استفاده ملموسی از محصول خریداری شده نخواهند داشت جز آرامش خاطر که در بین دیگر دغدغه ها و فعالیت های دیگر ملموس و عینی فراموش می شود و شاید هیچگاه از آن استفاده نشود. به عبارتی احتمال استفاده از محصول خریداری شده درصدی یا هزارمی یا کمتر است. یعنی از هر صد بیمه نامه شخص ثالث کمتر از ده درصد از آن استفاده می کنند. گاهی احتمال استفاده آنقدر پایین است که برخی خریداران، خرید این محصول را زائد تشخیص می دهند و فکر می کنند شاید بهتر باشد، اصلاً برای خرید آن زمان و هزینه ای مصرف نکنند. هیچ کسب و کار دیگری به صورت احتمالی محصول یا خدمتی را عرضه نمی کند. در بقیه فعالیت ها کالا یا خدمت در اختیار خریدار قرار می گیرد، قیمت فروش آن مشخص و اخذ می شود.

ویژگی دوم محصولات بیمه ای که در امروز قیمت آن پرداخته شده اولاً استفاده نمی شود ولی حتی اگر قرار باشد استفاده شود، در آینده این امر ممکن است نه در گذشته. منظور آینده و گذشته نسبت به زمانی که قیمت آن پرداخت می شود.

ویژگی سوم میزان استفاده از این محصول به ارقام مالی می تواند از اعداد بسیار کوچک شروع و به اعداد بسیار بزرگ و حتی بسیار بسیار بزرگتر از آنچه قیمت محصول پرداخته شده است، استفاده گردد. منظور از بسیار بزرگ یعنی می تواند ده صد یا حتی هزار برابر مبلغ خرید محصول باشد . دقیقا مانند یک بخت آزمائی است و البته در بخت آزمائی همه تلاش می کنند که شخصی خوشبخت شود اما در بیمه همه یا هزاران نفر تلاش می کنند که یک نفر بدبخت نشود.

این سه ویژگی یعنی احتمالی بودن استفاده از محصول، استفاده هایی که مربوط به آینده است و مبلغ استفاده از محصول که می تواند اعداد بسیار بزرگ را شکل دهد، چگونه بر ثبت حساب ها، صورت های مالی و تحلیل های مالی اثر می گذارند؟

 

 

مراحل ثبت نام و شرکت در دوره:

هزینه شرکت در این دوره آموزشی که کاملاً به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد، مبلغ 600000ریال (شصت هزار تومان) می باشد.

متقاضیان شرکت در این دوره می‌توانند با تکمیل فرم ثبت نام، شهریه مذکور را به صورت اینترنتی پرداخت نمایند. بعد از ثبت نام، ظرف 24 ساعت (در روزهای غیرتعطیل) از طرف شرکت رایازیتون اکانت ورود به سایت آموزشی به آدرس پست الکترونیکی ایشان ارسال خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در این دوره، پس از اختصاص به کلاس، 20 روز فرصت دارند تا مطابق برنامه زمانبندی خود، ضمن مرور آنلاین فیلم‌های آموزشی، در آزمون تستی پایان دوره که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، شرکت نمایند. لازم به ذکر است که این کلاس‌ به صورت خودآموز تدارک شده و مدیریت و زمانبندی مرور مطالب درسی، کاملاً در اختیار کاربران می‌باشد.

در صورت کسب حد نصاب قبولی شرکتکنندگان در آزمون پایانی کلاس، گواهی‌نامه معتبر از طرف انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، معادل 4 ساعت آموزشی، صادر و ارسال خواهد شد که از اینجا قابل استعلام خواهد بود.

.

لینک مشاهده بخشی از محتوای دوره




مدرسین:

احمدرضا ضرابیه

معاون طرح و برنامه و عضو هیأت مدیره، شرکت بیمه سامان

فوق لیسانس مالی

شیما آراء

مدیر اکچوئری و کارشناسی ریسک، شرکت بیمه سامان

دکتری ریاضی

ریحانه جناتی

رئیس اداره اکچوئری، شرکت بیمه سامان

فوق لیسانس اکچوئری

 



زمان و مکان برگزاری:

در پایان به شرکت کنندگان گواهی‌نامه معتبر از طرف انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه اعطا می‌شود.